Afvallen na zwangerschap, 10 super tips.

afvallen na zwangerschap overwin postnatale depressie

Zo, na negen maanden zit het erop. Je bent bevallen van een prachtig dochtertje of zoontje. Iedereen blij. Het kan zijn dat jij je niet zo goed voelt. Je slaapt slecht. En bleef het daar maar bij. Het ‘bovenkamertje’ heeft het moeilijk. Misschien voel je je wel depressief. Maar er is nog meer aan de hand: je wilt je figuur weer terug van voor de bevalling! Je bent die positiekleding nu wel beu. En je wil graag weer je oude kleding aan. Misschien was je voor de zwangerschap ook al wat te zwaar. En daar wil je nu direct vanaf. Afvallen na de zwangerschap. Hoe pak je dat aan? In dit artikel lees je 10 super tips.

Inhoud van dit artikel: de 10 super tips:

  • inleiding: dikke buik
  • snel afvallen na zwangerschap
  • snel afvallen na zwangerschap – hormonen – de schildklier metabolisme in de war
  • gezond afvallen na je zwangerschap
  • verantwoord afvallen zonder dieet
  • soepdieet
  • hoe voorkom je vreetbuien?
  • afvallen na zwangerschap lukt niet
  • fit worden na je zwangerschap
  • gezondste fruit
  • postnatale depressie en afvallen

Inleiding: je dikke buik.

Had je ooit gedacht dat je buik zo dik en groot zou kunnen worden? Je denkt maar aan één ding: hoe komt dit nog ooit goed? Afvallen na de zwangerschap is wat door je hoofd spookt. Zo snel mogelijk weer je oude kleren aan kunnen. Weet je, het komt goed! Maar neem de tijd en vermijd valkuilen onderweg.

Zeker als je last hebt van een postnatale depressie, lees dan vooral goed alle tips door.

Was je buik zo dik, dat de huid onderhuids gescheurd is? Dat heet striae. De eerste jaren kan je een striae buik beter goed beschermen tegen de zon. Nog beter is het om het te voorkomen door gezond te eten, met goede crèmes in te smeren en vooral door niet te roken. [bron]

Snel afvallen na de zwangerschap.

Dat is valkuil nummer één. Doe dat nooit! Je lichaam moet herstellen van negen maanden zwangerschap. Daar heeft het alle energie voor nodig. De juiste energie natuurlijk. Je pleegt een te grote aanslag op je immuunsysteem, op je lever, op je hormoonhuishouding, op je hersenen om daar nu rigoureus mee aan de slag te gaan.

Gratis afvallen.

Voor jou dus geen 500 of 1000 calorieën dieet, met slechts een zakje ‘afvalpoeder’ vol geur-, kleur- en smaakstoffen, een wortel en een soepstengel. Denk al helemaal niet aan het HCG-Bio dieet. 10 kilo in vier weken afvallen is gewoon belachelijk [bron]. Je komt jezelf gigantisch tegen. Doe het rustig aan in het eerste half jaar. Als je de tips opvolgt val je vanzelf af. Gratis, zal ik maar zeggen.

Jouw baby vindt het ook niet fijn als je zo snel afvalt terwijl je nog borstvoeding geeft. Die heeft namelijk alle goede voeding van jou nodig uit de moedermelk. En nu afvallen op een onverantwoordelijke manier is van invloed op de kwaliteit van de borstvoeding. Jouw vet en suikers zijn nu nodig om die kwaliteit te borgen. Heb je problemen met het geven van borstvoeding? Door het hele land informeren lactatiedeskundigen je hierover. Kijk ook bij gezellige Mama cafés, zoals in het Kweekcafé te Haarlem. [bron]

Snel afvallen na de zwangerschap – welke hormonen moeten hun best doen?

Naast het feit dat hormonen als progesteron (uit de placenta en bijnieren) enorm snel dalen na de zwangerschap en prolactine (uit de hypofyse) voor de melkproductie snel stijgt, moeten ook de schildklierhormonen hun steentjes bijdragen. Hoe zit dat? Helpt mij dat bij het afvallen?

Schildklier:

Vaak lees je dat de schildklier vertraagd werkt na de bevalling. Heb jij ook last van een opgezette schildklier? Een van de functies van je schildklier is je metabolisme. Heel belangrijk als je wilt afvallen na je zwangerschap. Hoe zit dat, dat na de bevalling je schildklier opeens kan opzetten?

In je lichaam bevinden zich schimmels, bacteriën en ook virussen. Niet alleen Corona, maar ook andere, zoals het Epstein-Barr virus (EBV), die al ruim honderd jaar in ons systeem zit. Helaas is dat EBV dol op slechte, giftige zaken die wij gebruiken en eten. Daar groeit hij enorm van in aantal. Ook op medicijnen, hormonen en adrenaline. Hij verbergt zich in de lever en milt.

Adrenaline

Tijdens de bevalling moet je een topprestatie leveren. Daar heb je adrenaline voor nodig. De baby gaat er anders niet komen. Maar de bevalling kan hectischer verlopen dan jij gepland had. Hierdoor maak je nog meer adrenaline aan.

Het virus is nu helemaal in opperste stemming en gaat zich enorm vermeerderen, hormonen en adrenaline zijn voer voor het virus. Hierdoor wordt hij zo talrijk en krachtig dat hij vanuit de lever de oversteek naar de schildklier maakt om daar de boel te ontregelen. Je lichaam reageert met het aanleggen van een ‘defensie-wal’ gemaakt van calcium uit je lichaam [bron]. En dit zorgt voor die verdikte schildklierregio en het in de war schoppen van jouw metabolisme. In mijn stappenplan ‘het Blije Mama-plan’, ontdek je hoe je dit proces aanpakt.

Gezond afvallen na je zwangerschap.

Zoals je nu gelezen hebt, is het belangrijk om gezond af te vallen na de zwangerschap. Maar hoe doe je dat?

Ten eerste: laat alles wat aangeboden wordt in pakjes, zakjes, shakes en capsules links liggen. Er is geen tovermiddel dat jou gaat helpen, ondanks alle mooie beloften die de reclame je vertelt. Vanuit mijn eigen ervaring, jarenlang overgewicht en 25 kilo afvallen jaren geleden, kan ik mij inmiddels op dit gebied een ervaringsdeskundige noemen.

Ten tweede: volg geen hypes [bron] als eiwitrijk dieet (dat juist heel erg vet is), of koolhydraatarm, of het enge Ketogeen dieet. De naam zegt het al: géén.

Ten derde: bespaar je de moeite met het tellen van calorieën of andere smart-punten.

Wat dan wel?

Feitelijk is het heel eenvoudig. Maar ik zeg het er gelijk bij: take-it-easy. Dit is een investering voor de komende jaren, zodat je altijd gezond op gewicht blijft. Hoe fijn is dat vooruitzicht? Zelfs als je de overgang in gaat! Ik snap het, daar kun je nu bijna nog niet aan denken. Maar die dag komt ongetwijfeld.

Hoe eenvoudig is eenvoudig?

Tip 1. Begin met het verminderen van de inname van vetten. Gebruik geen roomboter, zeker geen margarine of halvarine (koop ze ook nooit meer). Zie je de eerste beren al op je pad? Wat smeer je dan op je brood en hoe bak je je biefstuk in de pan vraag je je af?

Dat brengt mij direct bij tip 2. Verander je voedingsgewoonte en ontbijt met heel veel fruit of een smoothie van fruit. Brood is niet gezond voor ons. Het zit vol gluten waar we allemaal niet tegen kunnen.

Tip 3. Voor tussen de middag adviseer ik je een heerlijke lunch te maken. Een Franse of Italiaanse salade. Een ‘salade tiède’, dat betekent een lauwe salade, bijvoorbeeld met gekookte aardappeltjes of paddenstoelen. Je kunt pennes gemaakt van kikkererwten of linzen koken, of tuinbonen opwarmen en daar een verrukkelijke salade van maken. Of een vegan risotto. In plaats van olijfolie gebruik je honing of avocado gemengd met limoen- of sinaasappelsap om de salade aan te maken.

een salalde tiede , overwin postnatale depressie natuurljk. gezond afvallen
Rijpe avocado, lauw-warme veldertjes, tomaat en dille.

Tip 4. Pas vanaf 17.00 uur is het raadzaam wat vetten te gebruiken. Zoals olijfolie of kokosolie om in te bakken. Dan heeft de lever de hele dag de tijd gehad om bij te komen en al je interne processen hebben daar enorme baat bij!

Tip 5. Halveer je eiwit inname. Je krijgt echt genoeg binnen als je groente en fruit eet. Dus minder vlees, vis, kip, zuivelproducten en eieren. Bouw het langzaam af. Heb je zin in een plaatsvervanger? Bak champignons, paddenstoelen en vooral Shiitakes. Die zitten boordevol vitamine B12!

Verantwoord afvallen zonder dieet.

Je zult zien dan je rustig aan verantwoord afvalt zonder dieet. Een kilo per maand is meer dan genoeg!

Wil je inspiratie op doen? Kijk op de sites en in de boeken van ‘de hippe vegetariër’, ‘eat vegan’, ‘vandaag vegan’, David Wolfe, Saskia Roeda (Vegan Delight) of ‘de wakkere winkelaar’. [bronnen]

Let erop dat bij veel recepten toch eieren gebruikt worden. Daar zijn alternatieven voor, zoals in arrowroot-poeder [bron]. In zakjes, pakjes en blikjes zitten vaak toevoegingen die ongezond zijn.

Soepdieet.

Heb je trek in iets hartigs? Vooral rond half 5 ’s middags? Wat reuze handig is, is een soepmaker. Je snijdt groente, neemt een half bouillonblokje en zet de soepkoker aan. Na 20 minuten heb je heerlijk verse soep. Dat kan je rustig elke dag nemen.

Ook als prima vullend voorafje bij je avondeten. Denk dan aan aspergesoep, tomatensoep of courgettesoep. Als je er een (zoete) aardappel bij doet, wordt de soep wat dikker. Maar jij juist niet!

Bouillonblokjes: pas op!

We kennen allemaal de Maggie-bouillonblokjes of de poeder van Knorr. Laat ze rustig in de schappen staan. Waarom? Omdat er gist, MSG, geur- en smaakstoffen inzitten. Als er een kip opstaat, wil het niet zeggen dat de bouillon van kippen getrokken is. De Keuringsdienst van Waarde heeft hier een prima uitzending overgemaakt. [bron YouTube]

Zijn er dan toch alternatieven? Ja, gelukkig wel. Maar… ook daar zitten voedingsstoffen in die niet helemaal oké zijn. Beter dit, dan niets: ‘Nature Compagnie’ en Kallo. Verkrijgbaar bij de natuurwinkels.

Hoe voorkom je vreetbuien?

Engelse drop is ongezond

Herken je dit? Heb je ook zo’n onweerstaanbare trek in zoet? Een stukje chocolade, koekjes of gewoon een hele zak Engelse drop leeg eten?

Als je enorme behoefte hebt aan zoetigheid, betekent dat eigenlijk maar één ding: je eet te weinig suikers! Aha, denk je. Ik mag de suikerpot omdraaien, taartjes kopen of toch die drop snaaien. Nou nee.

Fructose tekort.

Het betekent dat je een enorm tekort hebt aan suikers uit fruit. Ik noem het maar fructose. Volgens de Schijf van Vijf moet je 2 stuks fruit per dag eten. Dat zijn er volgens mij zo’n vijf te weinig. Probeer tussen de 5 en 7 stuks per dag te eten. Geen gezeur dat het slecht is als je diabetes hebt. Dat is een fabeltje! Geen gezeur over dat je toch vitamine C uitplast. Daar gaat het niet over. Geen gezeur dat je er dik van wordt. Ook dat is een fabeltje. Het helpt je juist met afvallen. En voorkomt die vreetbuien. Het fruit zit vol mineralen, antioxidanten en fructose.

Je hersenen hebben fructose nodig.

Organen in je lijf hebben veel fructose nodig om goed te kunnen functioneren. Je lever heeft vele taken te doen, daar is energie voor nodig in de vorm van fructose. Je alvleesklier heeft ook die energie nodig, net zo als je hersenen. Je hersenen bestaan niet uit vetten zoals gedacht wordt, maar uit glucoseweefsel. Ze hebben enorm veel energie nodig in de vorm van fructose!

Als je een tekort hebt aan fructose ga je snaaien. Zoeken naar de verkeerde energiebronnen. Als je veel vetten eet, functioneert je lever niet meer goed en is niet in staat om fructose op te nemen. Eigenlijk verhongert het en zal er van alles aan doen wèl glucose binnen te krijgen. Eet dus voldoende fruit.

Chocolade.

Chocolade moet je echt laten staan. Hooguit 1 keer per jaar met Sinterklaas je letter opsnoepen. En Pasen begint niet direct na Oud en Nieuw! Wat is er mis met chocolade? Het bevat net zoveel cafeïne als koffie. Dat is slecht nieuws voor je bijnieren. En is heel vet. Heb je zin in iets zoets? Een dadel of een vijg zijn goede vervangers!

gratis e-book overwin postnatale depressie

Wil je meer tips over gezonde voeding? Download nu het gratis e-book ‘overwin postnatale depressie-natuurlijk’.

Gezondste fruit.

Alle biologisch fruit is gezond. Vaak is het duur. Dit dankzij onze regering, die daar nog een schepje bovenop heeft gedaan door de BTW op groente en fruit te verhogen. Hartelijk dank. Wel pillen vergoeden, maar geen fruit. Zeer bedenkelijk.

Als je biologische groente en fruit te duur vindt, dan is het raadzaam om de ‘gewone’ variant te nemen. Kies voor fruit- en groentesoorten met een dikke schil, zoals meloen, pompoen, bananen en avocado’s. Door die schillen kunnen de pesticiden niet zo goed doordringen. Wel zal door de regen pesticide op de grond vallen en worden opgenomen door de wortelen. Dan komt het toch weer in de vrucht terecht. Vandaar dat biologisch veiliger is.

Afvallen na je zwangerschap lukt niet.

Als je het voorgaande in acht neemt: minimaal een halvering van zuivel, brood en vetten (beter nog, het niet meer consumeren), dan is dat het halve werk. De andere helft is veel groente en fruit eten. Je zult zien dat je gratis en voor niets, beetje bij beetje gaat afvallen. Wil je het eraf houden voor de rest van je leven? Val niet meer dan 1 kilo per maand af. Dan blijft het eraf.

Er is één groentesap soort die wonderen verricht! Welke dat is, leer je in het Blije Mama-plan.

Fit worden na de zwangerschap.

Hoe doe je dat? Wandelen is nummer 1. Ga vooral niet heftig sporten! Zeker niet als je menstrueert of weer ovuleert. Je immuunsysteem heeft dan namelijk 80% van zijn energie nodig om jou door deze periode heen te loodsen. Ga je wel sporten tijdens deze perioden, dan raken je bijnieren weer overbelast en dat is weer van invloed op je lever en je hersenen. Dus wees verstandig. Sport met respect voor je lichaam en voor jezelf.

Postnatale depressie en afvallen.

Heb je last van een postnatale depressie? Zorg dan goed voor je bijnieren, je lever en je hersenen. Geen stress, geen of veel minder een cappuccinootje drinken. Als je al in een depressie zit, vermoei jezelf niet met diëten die bij voorbaat kansloos zijn, zoals te veel afvallen in een te korte tijd. Nogmaals, meer dan 1 kilo per maand moet je echt niet willen afvallen.

Verminder je vetten, je brood, je zuivelinname; vermeerder je groente en fruit consumptie en je zult zien dat het in de komende maanden beter met je gaat. Een ook met je gewicht.

Wil je meer lezen? Dan verwijs ik je naar het blog dat over hulp bij postnatale depressie gaat.

Vond je dit een interessant artikel? Zou je het dan willen liken en op social media willen delen? Dank je wel!

Bronnen:

Mariëtte de Iongh- van Werven Overwin postnatale depressie

Over de auteur:

Mariëtte de Iongh – van Werven is oprichtster en drijvende kracht achter Overwin Postnatale Depressie. Haar missie is om aanstaande en jonge moeders weer fit, vitaal en vrolijker te maken door middel van kleine slimme aanpassingen in leefstijl. 

Zij zelf heeft jarenlang te kampen gehad met postnatale depressie en andere gezondheidsklachten. Nu helpt zij aanstaande moeders met preventieve adviezen en jonge moeders naar een gezonder leven via blogs, training, workshops en binnenkort boeken.     

Mariëtte is voedingsdeskundige, Medical Medium deskundige, BSM-de Jong®-kindertherapeute en Geïntegreerde Technieken (vorm van osteopathie)-therapeute. Daarnaast is ze ook in het bezit van HBO Medische Basisvakken/PLATO. Haar studie psychologie heeft ze niet verder dan een propedeuse kunnen brengen door postpartum depressie.         

Neem contact met ons op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.