zwanger worden tips

11 Tips: ik wil zwanger worden.

 
 

“Ja, ik wil zwanger worden!’. Droom je ervan zwanger te worden? Misschien is een vriendin van je ook net zwanger geworden? Of heb je altijd al de kriebels gehad en nu is het juiste moment, hebben jullie besloten. Waar moet je mee rekening houden als je zwanger wilt worden? Moet je anders gaan eten en natuurlijk stoppen met roken. Kun je je werk nog blijven doen?

Hoe kan je je gezondheid ondersteunen voor en tijdens de zwangerschap, en er alles aan doen om een zo gezond mogelijke baby op de wereld zetten. Hoe kan je zo goed mogelijk voorkomen dat je een postnatale depressie oploopt? Als je het antwoord op al deze vragen wilt, lees dan snel dit artikel over zwanger worden of bekijk de videoversie wat verder hieronder en ontdek de 10 tips bij ‘ik wil zwanger worden’.

 

 

Inhoudsopgave artikel:

  • Voordat je zwanger wordt…
  • Hoe moet je gezond zwanger worden?
  • Veilige voedingstips
  • Wat kan ik echt vermijden als ik zwanger wil worden?
  • Snel zwanger worden
  • Ik wil zwanger worden, maar het lukt niet
  • Help, ik heb alcohol gedronken tijdens de conceptie
  • Werken tijdens zwangerschapsverlof.
  • Overgewicht en zwanger
  • Kan ik sporten tijdens de vruchtbare periode?
  • Postnatale depressie voorkomen

 

Voordat je zwanger wordt….

Realiseer je eerst even voor de allerlaatste keer dat je leven nooit meer zo wordt, als het was. Als je baby je niet bevalt, kun je hem of haar niet in de prullenbak gooien of onder het tapijt schuiven. Je zal moeten wennen aan poepluiers, in het begin veel alleen zijn, met regelmaat te moeten leven. En ook ’s nachts je bed uitkomen. Dat vergt een immense investering van je. Van jullie beiden. Dat is topsport. En zoals je weet moeten topsporters veel trainen, goed eten en gedisciplineerd leven.

 

Ben je daarop voorbereid? Ben je voorbereid om offers te brengen voor het meest bijzondere wat je ooit in je leven gaat produceren: Nieuw Leven! Zeg je nog steeds: ja! Ik wil graag zwanger worden? Lees dan verder hoe je vooral gezond zwanger kan worden, blijven en natuurlijk ook hoe je na de bevalling je gezondheid zoveel mogelijk natuurlijk kan ondersteunen.

 

 

Hoe moet je gezond zwanger worden?

Hoe je technische gezien zwanger wilt worden, laat ik geheel aan jullie eigen verbeelding en creativiteit over. Al ga je op je kop staan. (Dan blijft het zaad ook beter zitten :-).

 

Gezond zwanger worden heeft eigenlijk jaren van voorbereiding nodig. En daar ben je je niet altijd bewust van. Want ga je wel eens naar een festival, drink je wel eens een glaasje teveel of slik je dan weleens een pilletje voor de gezelligheid?

Vind je het ook zo fijn om slank te zijn? Maar lukt dat niet altijd? Heb je altijd crash-dieeten gevolgd? Dat kan een behoorlijke aanslag op bloedsuikerspiegel hebben gehad. Dat veroorzaakt helaas stress in je lichaam.

 

Heb je al vanaf je kindsheid last van stress gehad, zoals ouders die uit elkaar gingen, en examens? Ben je weleens van je fietsje gevallen en had je iets gebroken? Of ben je een gamer? Nou, al die stress-zaken zijn geen pré. Maar het leven is zo gegaan tot nu toe. Daar kan je weinig aan veranderen.

 

Wat kan je nu doen voor je lichaam en je mind?

Word ZEN! Kom tot rust. Ook al vind je het vaag, ga mediteren en leer ademhalingsoefeningen doen. Dat zal je straks bij de bevalling ook enorm helpen.

 

Vertraag je tempo. Als je altijd gewend bent om alles tegelijkertijd te doen (daar zijn wij vrouwen heel goed in), probeer dat nu af te bouwen. Niets moet meer snel.

 

Veilige voedingstips

De voordelen van fruit

Met chips, patatjes en pizza doe je jezelf en later je baby beslist geen plezier mee. Met wat wel dan?

 

  • Biologische groente en fruit
  • Fruit met een dikke schil, hierdoor komt er minder pesticiden in het fruit zelf,
  • voorbeelden: banaan, meloen, mango, en avocado’s.
  • Eet ook meer groene groenten,
  • voorbeelden: komkommer en selderij stengels.
  • En algemeen: rode appels, bessen en biologische zoete aardappelen.
  • Neem lekker een kruidenthee zoals kamille. Dat brengt rust.
  • Probeer ook veilig water te drinken dat niet uit een loden- of koperen leiding komt.
  • Wees matig en terughoudend met supplementen. Probeer de natuurlijke variant binnen krijgen. Vitamine C uit sinaasappelen bijvoorbeeld.
  • In overleg met je huisarts zou je extra magnesium, vloeibare zink en vitamine B12 kunnen nemen. Wil je precies weten welke merken betrouwbaar zijn, stuur mijn dan even een mailtje.

Jouw energie is nu belangrijk voor je. Tachtig procent van je energie en je immuunsysteem gaat nu gedurende negen maanden naar je baby toe om die te beschermen. Dat ga je merken. Want problemen die jouw immuunsysteem net aankonden, worden nu aangesproken.

Meestal zijn de klachten tijdens de zwangerschap terug te brengen naar een laag-gradige virale belasting die toch al aanwezig was. Daarom is het zo belangrijk om al voor je zwangerschap in een gezonde conditie te zijn, zodat jouw immuunsysteem en energie level genoeg voorraad hebben deze maanden zonder al te veel problemen door te komen. Eet gezond!

 

 

Wat kan ik echt vermijden als ik zwanger wil worden?

Geen chocolade als je zwanger bent

 

Chocolade. Dit had je niet verwacht: chocolade! Waarom chocolade vermijden als je zwanger wilt worden? Chocolade zit vol met alkaloïden, die zeer toxisch voor je baby in de baarmoeder is. Ook de healthy-raw bars oftewel de zogenaamde gezonde chocolade repen, moet je serieus vermijden.

Pesticiden. Deze chemische bestrijdingsmiddelen zijn slecht voor de ontwikkeling van je baby. Wanneer kom je ze tegen? Denk aan parken en golfbanen. En in de zomer zal je vast wel een anti-muggenstick gebruiken of je slaapkamer sprayen in de avond. Niet doen. Koop liever een hor voor het raam of hang een klamboe op.

Daarnaast kom je pesticiden tegen op groente en fruit. Het is duurder, dat ben ik helemaal met je eens, maar biologisch eten levert je verder op in jullie leven qua gezondheid en ontwikkeling veel goeds op.

Chemische middelen. Denk aan afterhave en parfums. Aan haarverf en nagellak. Aan deodorant en make-up. Heb je naast schoonmaakmiddelen ook wel eens gedacht aan geurkaarsen, roomsprays en geur-via-een -stekker? Probeer het allemaal je huis uit te krijgen en een natuurlijke versie voor te vinden.

Alcohol. In het kader van bovenstaande de pesticiden, moet je ook denken aan bespoten granen voor bier en bespoten druivenranken voor het maken van wijn. Dit is echt ongezond voor de hersenontwikkeling van de baby. En voor jou! Daarnaast heeft je lever enorme moeite met het verteren van alcohol. Onze levers werken toch al niet maximaal meer. En daar zit wel voor een groot gedeelte jouw immuun systeem in. Leer die lever te respecteren. Een baby wordt al niet meer geboren met een roze lever. Alle vervuiling komt al van generaties terug ook in zijn of haar bloed, en dus ook in je baby’s lever aan. Help je baby!

Vet. Er bestaan verschillende vetten, ook waar je niet zo direct aan denkt als in eiwitten. (6) In eiwitten zitten namelijk vetten in verstopt. Verminder daarom je vlees-, kip- en visconsumptie. En alle afgeleide producten ervan.

Margarine is nergens goed voor, laat die maar staan in de schappen. In plaats van boter kan je beter kokosolie en biologische olijfolie nemen.

Koffie. Matig je inname van koffie. Liever geen koffie. Is decaffeinated koffie een optie voor je? Dan echt maximaal twee per dag. Koffie jut je bijnieren op, en dat moet je echt zien te voorkomen nu, want bijnieren die uit balans zijn, zijn een landmijn voor een postnatale depressie.

 

Snel zwanger worden

Om snel zwanger te worden moet je lichaam in een ‘zoete’ conditie zijn. Vooral je voortplantingsorganen zijn afhankelijk van glucose. Ook hebben de zweepstaartjes van het zaad van je partner energie nodig om zich voort te bewegen. Dat betekent helaas niet dat je maar koekjes en toffees moet gaan eten. Nee, juist meer fruit. Hoeveel fruit eet je nu op een dag? Ik adviseer je zo rond de vijf tot zeven stuks per dag te nemen!

 

Hoe ziet dat eruit?

  • In de ochtend een shake met bijvoorbeeld wilde blauwe bessen of een bakje fruit met banaan, rode appel en biologische frambozen. Probeer zuivel te mijden. Een shake met spinazie en een uitgeperste sinaasappel bevat meer calcium dan een glas melk bijvoorbeeld.
  • In de loop van de ochtend weer een banaan met bijvoorbeeld een dadel.
  • Tussen de middag een salade. Maak iets warms in de winter.
  • Rond drie uur weer een bakje, bijvoorbeeld een stengel bleekselderij in stukjes gesneden, een overheerlijk manjoul-dadel en een rode appel.
  • Avond eten, niet te vet. Neem liever champignons dan vlees om te bakken.
  • Bij een kopje thee of voor het slapen gaan neem je nog een laatste vrucht.
  • Tenslotte drink veel water waaraan je gember, munt of versgeperste citroen toegevoegd hebt.

 

Ik wil zwanger worden, maar het lukt niet.

Al jaren heb je waarschijnlijk de pil geslikt. Je interne computer stond op “ik wil geen kinderen”. Ook bij je partner waarschijnlijk. Nu moet de knop om. Daar heeft je lichaam moeite mee, want het voortplantingssysteem is niet meer zo productief. Ze heeft al jaren gehoord dat het op een laag pitje moet functioneren. Wat kun je doen?

Ik wil zwanger worden!

Ten eerste: vertel jezelf dat je zwanger wilt worden. Ga jezelf opnieuw programmeren met de mantra ‘ik wil zwanger worden’, of ‘het is tijd om zwanger te worden’. Dit geldt ook voor je partner. It takes two to tango.

Ten tweede: drink frambozen thee. Denk dan aan wel zeker vier, vijf kopjes per dag. Frambozenthee zorgt ervoor dat het hormoonsysteem in balans komt en gehouden wordt. Het brengt de bijnieren in balans, zodat de uitstoot van progesteron, oestrogeen en testosteron genormaliseerd wordt. Het is een geheim wapen tegen miskraam, uitputting na de bevalling en een -niet te hopen- postnatale depressie. En superfood om moedermelk te voorzien van de broodnodige vitaminen en mineralen.

Ten derde: als je lange wandelingen maakt, vertel je voorplantingssysteem wat je van plan bent, en zeg sorry dat je haar eigenlijk verwaarloosd hebt al die jaren, maar je kon niet anders. Roep de Engel van Vruchtbaarheid aan je te helpen. Kun je je inbeelden dat je aan een energetische oplader ligt, die jouw eierstokken, eileiders en baarmoeder weer van licht voorzien? Het gaat je helpen zwanger te worden!

 

 

Help, ik heb alcohol gedronken tijdens de conceptie.

Jullie waren helemaal in de stemming! Alle remmen los, eindelijk een ongecompliceerde, heerlijke vrij-partij. Maar je dronk net een wijntje teveel. En das niet gezond. Kinderen kunnen echt afwijkingen krijgen als je verder in de zwangerschap dit teveel blijft doen. Je kunt het zelfs aan het gezicht van een kind zien dat de moeder teveel heeft gedronken tijdens de zwangerschap. Dat heet een FAS-gezicht. Stop er dus nu direct mee. De placenta raakt verstopt met een soort steentjes, en dat is niet in het voordeel van de bloedtoevoer naar de baby toe.

 

Werken tijdens zwangerschapsverlof.

Ik zou zeggen, mag je nog werken na de conceptie? Dat hangt af van het werk dat je doet. Als je een stress-volle baan hebt als politie-agente, dan zou ik adviseren direct iets rustigers te gaan doen op kantoor.

Ben je stewardess dan moet je direct al oppassen met de straling in de lucht. Waarschijnlijk is er een andere functie voor je beschikbaar zoals in de business-lounge.

Ben je politica, en voer je vaak inspannende debatten tot laat in de nacht, dan zou ik adviseren je baan tijdelijk over te dragen.

Met een rustige baan kan je best werken. 

Heb je een rustige baan, zonder stressvolle deadlines in een gezonde omgeving waar je regelmatig even (buiten) kan wandelen, dan kan je rustig tot aan je verlof doorwerken.

Bedenk wel dat vroeger een zwangere zich niet meer vertoonde in het openbaar. Die bleef rustig thuis en ging niet meer naar de markt. Het beste zou dan ook zijn om in een roze kamertje naar Mozart-muziek te luisteren. ( quote van mevrouw J.J. de Jong- Koutstaal/ BSM-de Jong®therapie). Dat zou je dan ook moet doen in je verlof en niet meer op het laatste moment in verbouwingen moeten zitten en in giftige verfdampen.

Wil je een postnatale depressie vermijden? Luister goed naar je lichaam en houd je negen maanden lang rustig!

 

Overgewicht en zwanger.

Heb je last van overgewicht? Dat kan betekenen dat je lever niet zo goed functioneert. Het klinkt gek, paradoxaal zelfs, maar de kans is groot dat je te weinig glucose binnen krijgt. Dan bedoel ik niet de geraffineerde suikers uit de suikerfabriek van CSM, maar ik bedoel de fructose uit fruit. Die bevatten vele mineralen en vitaminen om je lever, je pancreas, je hart en je hersenen te bevoorraden. Die heb je echt nodig!

Verminder het eten van (dierlijke) vetten. Die zitten verstopt in eiwitrijke producten. Je lever kan niet goed werken als je vetten eet. Die fructose uit fruit kan slecht opgenomen worden bijvoorbeeld. Plantaardige eiwitten zitten in nootjes, bonen en sommige groente.

Als je anders gaat eten val je vanzelf af! Daar hoef je serieus niets voor te doen. Brood is niet gezond voor ons, gluten zijn niet gezond. Ook in speltbrood zitten gluten. Haver (oat), is het enige dat je zou kunnen nemen. En er zijn genoeg alternatieve crackers te vinden op basis van bijvoorbeeld kikkererwten.

Probeer dit eerst voordat je zwanger wordt. Nog een tip: drink elke ochtend een stronk verse bleekselderij uit de juicer. Een ongelooflijke oppepper voor je body. In een optimaal functionerend lichaam schep je betere condities voor je baby! Hou je dat als doel voor ogen?

 

 

Kan ik sporten tijdens de vruchtbare periode?

“Sporten is gezond tot de dood er opvolgt”. Dat is een uitdrukking die ik van een vroegere mentor meekreeg. En ze had gelijk. Het klinkt raar, maar tijdens de menstruatie en de ovulatie zouden we best kunnen sporten, maar niet over de top. Ons lichaam gebruikt tijdens die perioden veel resereve-capaciteit. En die moeten we juist eren, in plaats van afbreken. Kies in plaats van een boot-camp of body-pump les nu voor yoga. Of daag jezelf uit voor een wandeling van 5 kilometer. Gezond bewegen is belangrijk voor het ‘ik wil zwanger worden’ – project.

 

 

Postnatale depressie voorkomen.

Je lichaam moet bergen gaan verzetten tijdens de zwangerschap. Het is niet eventjes iets wat je erbij doet. Tot op het laatste moment tentamens maken. Ik spreek uit ervaring. Wij vrouwen kunnen er ook voor kiezen een vrouwelijke weg te gaan. Even niet jezelf manifesteren. “Kijk mij nou, ik kan en doe nog alles”. 

 

Vermijd stress ten aller tijde. 

Vermijd vooral stress. Dat is en blijft boosdoener nummer één. Ga goed en vooral gezond biologisch eten voor jezelf en je baby. Over een jaar of twintig, dertig ga je de overgang in. Je zal merken dat als je nu begin met investeren in jezelf, je er dan nauwelijks last van zult hebben.

Mocht je onverhoopt toch in een postnatale depressie komen, schroom niet direct aan de bel te trekken. Laat het geen maanden duren eer je hulp gaat vragen. Ook op een natuurlijke manier kun je een postnatale depressie te lijf gaan. Zoals je nu gelezen hebt, ben ik nog meer voor preventie. En hier gaat mijn volgend boek over.

 

 

Tot slot…

Ik hoop dat ‘ik wil zwanger worden’- project van een leien dakje gaat, en dat je veel aan de tips hebt. Vond je dit een waardevol artikel? Rank het dan met sterren en deel dit op social media. Heel fijn! Dank je wel. Ben je al bekend met de FB pagina ‘Overwin Postnatale Depressie? Dan kun je die ook nog leuk vinden. Geniet van jullie zwangerschap!

Heb je vragen, stel ze dan even op het contactformulier. Heb je het gratis e-book al inbezit? Vraag het dan nu aan.

Bronnen:

 
 
 

 

Mariëtte de Iongh
Over de auteur:

Mariëtte de Iongh – van Werven

Mariëtte de Iongh is oprichtster en drijvende kracht achter Overwin Postnatale Depressie. Haar missie is om aanstaande en jonge moeders gezonder te maken door middel van kleine slimme aanpassingen in leefstijl. Zijzelf heeft jarenlang te kampen gehad met postnatale depressie en andere gezondheidsklachten. Nu helpt zij aanstaande moeders met preventieve adviezen en jonge moeders naar een gezonder leven via blogs, training, workshop en binnenkort boeken.

5/5
Neem contact met ons op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.