postnatale depressie tips partner naasten

Gratis tips voor partner en familie

Negen maanden heeft iedereen naar de baby uitkeken. Wat spannend en leuk vond iedereen dat allemaal! Maar dan, na de bevalling blijkt het niet zo goed met de moeder te gaan. Hoe herken je dit en hoe kan je helpen?

1. Hoe herken ik dat het niet goed met mijn vrouw of (schoon-)dochter gaat en dat ze een postpartum depressie heeft?

Waarschijnlijk heb jij het eerder in de gaten dan zij dat het niet goed gaat. Het is niet sexy om te bedenken, laat staan te zeggen dat het na de bevalling niet zo goed gaat, laat staan om te zeggen dat je een postnatale depressie hebt. Die ontkenningsfase is funest. Voor haar, want ze krijgt de broodnodige hulp niet, en voor jullie relatie is het op de langere termijn ook fataal.

Kijk goed naar haar gezicht. Zie je donkere kringen onder haar ogen? Straalt ze, of is het een aangeleerde toneelglimlach als je naar haar kijkt?

Kan ze uit bed komen, kan ze mee doen aan het dagelijks ritme van het huishouden, zoals boodschappen doen? Oordeel niet, ze is niet verwend, maar fysiek uitgeput. Ze heeft simpelweg de kracht en de energie niet meer.

Als het al een tijdje duurt: verzorgt ze zichzelf nog goed? Eet ze nog wel genoeg, of eet ze pas om 4 uur ’s middags haar ontbijtje op. Is ze na verloop van tijd eigenlijk teveel afgevallen?    

Is ze het liefst teruggetrokken, alleen? Die rust heeft ze ook nodig. Maar het is wel een signaal voor gedeprimeerden.

Valt het je op dat ze kortaf is, dat werkelijk niets goed is? Ook al doe je nog zo je best om het haar naar de zin te maken, wat een frustratie he! Je wordt er zelf ook korzelig van. En dat is goed te begrijpen. Hoe sneller de aanpak, des te meer plezier kan je van elkaar zult hebben. Echtscheidingen in deze periode zijn helaas niet zeldzaam. En daar zit niemand op te wachten. Jij niet, je vrouw niet en zeker het kindje wil je dit niet aandoen.

En dan die emoties. Moet ze om de kleinste dingen huilen? Maar ook om grote onrechtvaardigheden als kinderen in oorlogssituaties? In welke wereld heeft ze jullie baby neergezet?

Vergeetachtigheid. Merk je dat ze een slechter geheugen heeft gekregen of moeilijker op woorden kan komen?

2. Hoe kan je je vrouw of (schoon-)dochter helpen bij een vermoeden van postnatale depressie?

Sla een arm om haar heen! Druk haar tegen je borst om haar te laten huilen en haar te laten voelen dat jij haar steunt. ALTIJD! Onvoorwaardelijke Liefde is het voorrecht van deze planeet, toon dat! Draai je NOOIT om. Ondanks dat ze niet aardig is tegen je, heeft ze je steun zò nodig!

Regel het zo dat alles uit handen genomen wordt dat haar stress kan opleveren. Ja boodschappen doen, keuzes maken als vlees- geen vlees, kan al stresserend zijn. Baby in Maxi-Cosi is een gedoe, en dan maar even alleen rennen naar de supermarkt, baby alleen thuis, weer stress!

Laat iemand helpen met koken.

Laat iemand de was ophalen en even de strijk doen. Niet in huis. In huis moet er rust zijn en geen andere mensen zijn.

Misschien wil iemand 2 uurtjes op de baby passen, zodat zij even alleen naar buiten kan om te wandelen. Frisse lucht doet wonderen. Vooral aan de zee.

Plan geen verbouwingen of verhuizingen in deze tijd. Tenzij je een half jaar een ander huis kan huren of als je de hele verhuizing overlaat aan een bedrijf en zij daar helemaal niet bij aanwezig is.

Plan je een weekendje weg? Is daar rust en ruimte voor haar alleen? Kan ze daar ongestoord 2 uur lang op de bank liggen, haar eigen gang gaan, of zal ze het voelen als op bezoek gaan en moet ze ‘opzitten’?

Vraag haar beste vriendinnen of je (schoon-)ouders om je te helpen met boodschappen doen, het huishouden of om op de baby te passen. Ze moet zelf weer haar rustmomenten kunnen creëren. Laat die hulptroepen geen goedbedoelde adviezen geven. Haar hoofd loopt toch al over. Gewoon dingen uit handen nemen en als ze op bezoek komen, zetten ze zelf even koffie of thee. En bezoek blijft vooral niet te lang. Waak daarvoor en spreek dat van te voren met hen af.

3. Kies voor positieve veranderingen

Als je mijn adviezen gaat opvolgen komen jullie sneller weer met plezier naar elkaar. Als je niets doet, blijft alles zo als het nu is. Want anders was er al verbetering in gekomen. Ik zal jullie vragen anders te gaan eten. Dit om balans te creëren in de lichaamsorganen die deze depressie veroorzaakten en zo het lichaam en geest weer in harmonie te brengen. Help haar met anders eten alsjeblieft!

Het zal absoluut tijd kosten om beter te worden. Met een pilletje wordt je niet beter, helaas! Dat bestrijdt de symptomen. De oorzaak aanpakken is veel belangrijker. Niet alleen voor nu, maar zeker ook voor in latere jaren die je in gezondheid met elkaar wilt doormaken. Zo investeer je samen in een gezond en gelukkig leven! Ook voor jullie kind.

Postnatale depressie tips zorgverleners

Gratis tips voor zorgprofessionals

Gratis tips voor zorgprofessionals als huisartsen, gynaecologen, verloskundigen, doula’s, lactatiedeskundigen, het consultatiebureau, GGZ, het Riagg en psychologen bij een postnatale- of postpartum depressie.
Oorzaken en gevolgen van postpartum- of postnatale depressie:
Hormonen kunnen door de war zijn geraakt volgens de huidige inzichten bij een postnatale depressie. Hoe zit dat dan? Hormonen worden niet alleen in de ovaria, uterus of hypofyse gemaakt. Des te meer in de bijnieren. Naast oestrogenen en testosteron reguleren ze ook de productie van cortisol en adrenaline. De bijnieren produceren 56 verschillende mengsels adrenaline als reactie op verschillende emoties en situaties. Daarvan zijn 20 blends als reactie op minder vaak voorkomende situaties als de geboorte van een kind. In ons stressvolle bestaan zijn die blends uit balans. Een geboorte kan uitermate stresserend zijn. Tip: we moeten meer focussen op het lichaam en minder op psychische interventies.
Wat doet een onevenwichtige samenstelling van adrenaline op een postpartum depressie?
Postpartum depressie is vaak het gevolg van bijnieren die na het geboorteproces zo uitgeput zijn geraakt, dat ze abrupt stoppen met de productie van de juiste hoeveelheid van de juiste hormonen (adrenaline) op het juiste moment waardoor de moeder sterkt, energiek en gelukkig zou moeten blijven. Een adrenaline overschot kan er voor zorgen dat de dopamine-reserves in de hersenen aangesproken worden. Bij een tekort aan dopamine kan je je depressief voelen. Het gebruik van oxytocine om de bevalling in te leiden is stresserender dan wordt vermoed. Als gynaecoloog denk je ‘d’r uit is d’r uit’, maar dit doet met degene die het moet ondergaan wordt niet verder naar gekeken. Tip: we zullen de jonge moeders met een zware bevalling beter moeten monitoren.
Vaak zie je ook schildklier-problemen na bevallingen. Hoe kan dat?
Zowel te veel als te weinig cortisoluitstoot van de bijnieren kan schadelijk zijn. Cortisol speelt een sleutelrol bij de omzetting van T4 naar bruikbaar T3hormoon en om de schildkliercellen in te gaan en op te laden. Als de bijnieren niet goed functioneren kunnen ze op celniveau te kort aan schildklierhormoon veroorzaken. En zodoende last van hypothyroïdie klachten als gewichtstoename, depressie en schommelende bloedsuikerspiegels veroorzaken. Tip: we moeten meer doen met klachten die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. De puzzelstukjes met inzichten tot een compleet legpuzzel maken.
Vitamine B12, een wondermiddel bij postpartum depressie?
Wist je dat bijna iedereen een groot tekort van vitamine B12 heeft? Soms wordt gedacht als we het maar voorschrijven gaat het wel weer goed komen in die hersenen. B12 is nodig als onderdeel van een keten dat begint bij van opname en productie (van B12) in de ileum naar de lever toe. Maar dan moet die B12 wel van verse, rauwe, biologische, ongewassen of licht afgespoelde groente en fruit komen, zo uit de tuin! En dat stukje gaat niet meer goed in ons leven. Lever en ileum wisselen constant met elkaar informatie wisselen uit om te zorgen dat er geen voedingsdeficiëntie ontstaat. Als deze methylatie niet goed werkt kan dat als een genmutatie gediagnostiseerd worden. De crux voor een oplossing ligt niet bij suppletie alleen. Een optimale leverwerking en geen fysieke stress (uit de osteopathie) in het gebied rond het ileum zijn de andere voorwaarden. Om die lever te optimaliseren moeten zware metalen, chemicaliën of vetten eruit gehaald worden, die tijdens en vaak ook voor onze geboorte opgestapeld liggen. Dat verwijderen van die stoffen kan alleen door anders te gaan eten. En wel zoveel mogelijk groente en fruit die zich speciaal met de lever ontfermen. Zoals een rode appel, vrijwel gratis en moeiteloos! En er zijn drie soorten vitamine B12. In het traject vertel ik de deelneemsters welke combinatie van B12 ze precies nodig hebben. En welke groente en fruit precies de lever, de darmen, de hersenen, de bijnieren en schildklier nodig hebben is het belangrijkste onderdeel van mijn werk. Ik vertel ze wat ze niet meer mogen consumeren om te voorkomen dat een virus ( het Epstein-Barr virus) zich daaraan verheerlijkt en zich kan manifesteren, en daardoor minder kans op neurologische vermoeidheid. Tenslotte heb ik mijn bedenkingen tegen maagverkleiningen en maag-bypasses: de co-factor voor vitamine B12 intrinsic factor wordt niet of minder aangemaakt. Tip: we moeten meer nadenken over de consequenties van ons verarmd  voedingspatroon.
Osteopathie na een bevalling met of zonder postnatale depressie
Ten gevolge van een bevalling kan de stand van de organen in het lichaam veranderd zijn. In de eerste plaats moet alles toch maar weer z’n oude stekkie vinden. In de tweede plaats kan er door duw- en trekwerk, een vacuümpomp, de tang of een keizersnede de stand van de organen en dus het lichaam zijn beïnvloed. Hier wordt niet in Nederland naar gekeken. In Frankrijk en Australië is het normaal om na een bevalling naar een osteopaat te gaan, zowel voor moeder als voor het kind. Ik ben daar een groot voorstander van! Als er een andere stand van bijvoorbeeld de linker nier is ontstaan, dan heb je geen zin meer in seks. En voor de rechter nier geldt dat je geen levensenergie meer hebt. Dit is even in het heel kort en in Jip-en-Janneke taal geschreven. De impact is des te groter. Een ander voorbeeld: de baarmoeder heeft een corresponderend orgaan: het hart. En ook de polsen. Hoe vaak komt het niet voor dat vrouwen op latere leeftijd zich niet goed kunnen afsteunen bij een val en hun polsen breken? Dan snap je nu hoe dat in elkaar steekt. Tip: een bezoek aan een osteopaat (methode F. de Bakker) is aan te bevelen.
Een postpartum depressie is niet erfelijk
Wel kunnen zwakke bijnieren erfelijk zijn, en anders gesteld: er kan in een familie zeer heftige gebeurtenissen plaats gevonden hebben, die veel stress en dus veel adrenaline gevergd hebben van de gezinsleden. Dit verzwakt de bijnieren zo-wie-zo, ook bij de dochter uit dat gezin die het kind moet baren. Stress moet daarom zo snel mogelijk geëlimineerd worden. Tip: een goede anamnese kan sneller de oorzaak onderschrijven.
In een zwart gat vallen of op een zwarte wolk zitten bij een postnatale depressie
heeft ook een andere functie: je moet er weer uitklimmen! Daardoor versterk je de persoonlijkheid, leer je je krachten kennen en het proces van pop-larve-vlinder kennen en respecteren. Een hele klus. Maar de ziel wil blijkbaar groeien en rijpen, en met behulp van toe- en ingewijdenen is dat een mooi, maar loodzwaar proces.  Als ervaringsdeskundige draag ik graag mijn steentje bij. Moed blijven houden en moed inspreken. Het is niet binnen drie maanden over en je hebt niet in drie maanden tijd een brand-new, positieve personage aangenomen. Tip: meerdere behandel invalshoeken zullen het resultaat versnellen en borgen.
De impact op een postnatale depressie is groter dan je zou vermoeden.
De vele echtscheidingen bij jonge gezinnen ligt hier volgens mij aan ten grondslag. Denk niet ‘dit is mijn pakkie niet aan, daar zijn andere instanties voor’. Zorg dat er zij- en vervolg trajecten georganiseerd worden, zodat vooruitgang geborgd is. Wat gebeurt er na verloop van tijd, kan iemand weer aan het werk? Zo niet, dan zal het ook financiële consequenties hebben. Ook begeleiding hierin voor het gezin is van groot belang als investering voor de toekomst.
Tip: meedenken op langere termijn kan een hoop ellende besparen.
Een laatste tip: wees alert bij geboorten die in de categorie ‘zwaar’ zijn gevallen.
Voordat de kersverse mama het doorheeft, laat staan aan jouw verteld heeft dat het niet goed gaat, is ze enkele weken verder. Het is niet sexy om te vertellen dat je een postnatale depressie hebt. Als er een zware bevalling geweest is, met veel fysieke stress, laat de assistente dan tenminste 2 à 3 keer bellen hoe het gaat, en ga zelf met een maand tussenpozen minstens twee keer op huisbezoek. Plak niet alleen een ruitertje of een geeltje op dat dossier.  Denk niet ‘ze moet zelf maar aan de bel trekken’, want dat gebeurt voorlopig niet, omdat ze het zelf nog in de ontkenningsfase zit. En die kan best lang duren! Met de juiste hulp op het gebied van voedingsstoffen, emotionele steun en zielsheling kan ze haar vitaliteit en vrolijkheid weer terug krijgen en vol in het leven gaan staan. Tip: neem het initiatief om contact op te nemen.
De allerlaatste tip:
‘Uw voeding is uw medicijn, uw medicijn is uw voeding’. Dit is mijn heilige overtuiging. En hieruit bestaat het grootste deel van mijn stappenplan om jonge moeders weer fit, vrolijk en vitaal uit die postnatale – postpartum depressie te komen. Ook ik heb de eed van Hippocrates afgelegd en zet mij in voor het allerbeste resultaat voor mijn cliënten. Wil je ook dat jouw patiënte met PND-PPD weer vrolijk en vitaal wordt? Download dan het e-book of geef de link door aan haar. Een afspraak voor een gratis Skype sessie kan je haar ook aanraden. Heel handig, ze hoeft geen oppas te regelen of met de auto op pad te gaan.

postnatale depressie gratis skypesessie

Gratis 1-1 Skype of Zoomsessie 

bij het vermoeden van een postnatale- of postpartum depressie.

Wil je ook af van dat futloze, uitgeputte en uitzichtloze gevoel vol huilbuien, geheugenproblemen en wordt je zelf moe van langzaam nadenken? Voel je jezelf ingesloten in een wazige cocon en je kan geen opening naar buiten vinden? En hoop je dat je nooit je bed meer hoeft uit te komen? En schaam je je stiekem voor dit gedrag? Hoop je dat je niet een postnatale depressie hebt?

Laat de postnatale depressie niet erger worden

Loop geen risico dat het erger wordt. Ik was ervan overtuigd dat die postnatale depressie vanzelf weer overging. Daarom duurde het zolang voordat ik hulp zocht. Na acht jaar kwam ik eindelijk bij iemand die mij verder kon helpen en met nog een kleine vier jaar erbij was ik er weer. Is dit een no-go optie voor jou? Schrijf je dan nu in voor een Skype of Zoom gesprek van 20 minuten en we gaan samen kijken welke weg voor jou gaat werken, en we gaan het voorkomen dat het bij jou ook zolang moet duren om er weer bovenop te komen.

Wil je weer vrij voelen, verwarmd door zonnestralen zowel van binnen als van buiten? Gewoon simpelweg gelukkig zijn met je baby, je partner èn met jezelf?

Boek nu een gratis Skype of Zoom-sessie: dan hoef je geen oppas te regelen of een eind te rijden.

Gratis e-book!

 

Herken je deze postnataal depressieve klachten?

Je hebt je zo verheugd op jullie baby’tje en opeens spat de droom uit elkaar, want je bent moe en geprikkeld en buitengewoon chagrijnig. Je herkent jezelf helemaal niet meer. En je hebt zeker niet de lol die je met je baby en je partner zou willen. Laat staan met jezelf.

Herken je dit? Ik deed alsof er niets aan de hand was. Het ging wel vanzelf weer over. Zoals zoveel vanzelf weer overgaat. Maar dag in, dag uit voelde ik me onbegrepener, ik kon mijn bed bijna niet meer uitkomen; ik wist niet waar ik moest beginnen om dit patroon te doorbreken.

Dat duurde bij elkaar wel acht jaar. Dit ondanks alle goedbedoelde therapieën van gynaecologen, een Riagg psychiater en alternatieve genezers, allemaal met goed bedoelde gesprekken en pilletjes en poedertjes die ik braaf had ingenomen. Ik ging zelf aan de slag, ik ging studeren wat er allemaal was misgegaan. Met name op het lichamelijke vlak.

Nu deel ik eenmalig mijn gratis gouden tips van mijn beter-worden; de zaken die ik heb veranderd toen ik na jaren besloot dat het anders moest en ik echt beter wilde worden. Wil je dat ook weten? Download nu het gratis e-book en wordt ook weer vrolijk.

Mijn gratis 10 tips om van een postnatale-depressieve moeder naar een vrolijke en fitte moeder te groeien.

Mijn eerste jaren zagen er uit als een zwarte diepe vulkaankrater waarin ik gevallen was. Pas na acht jaar trad er verbetering in. Die tijd ga ik jou besparen. Meld je nu aan voor regelmatige tips en adviezen per e-mail voor een stralende versie van jou zelf.

Je ontvangt dan ook direct ook mijn gratis 10 gouden tips voor een fit, vitaal en gelukkig leven.

Postnatale depressie test gratis

        Gratis postnatale depressie-test

Doe nu de ‘ben IK zo depri als een deur?’ test:

 

Je merkt dat je veranderd bent. Dat je anders reageert. Kortaf. En je merkt meer, je hebt moeite met het vinden van woorden, of geen puf om je nest uit te komen. Misschien moet je ook steeds huilen? Maar jij toch helemaal niet het type om een depressie te krijgen? Of misschien toch een beetje wel..

 

Heb IK een postnatale depressie?

 

Ik ben chagrijnig naar mijn partner toe.

Ben ik eigenlijk ook enorm chagrijnig naar mezelf toe?

Merk ik dat mijn geheugen en concentratie soms wegvallen?

  Schaam ik me dat ik niet zeven slagen in de rondte kan genieten van mijn baby?

Schaam ik me dat het niet goed met mij gaat?

Probeer ik verdenkingen van een depressie te camoufleren naar de buitenwereld?

Ik zet steeds een pokerface op als er bezoek komt.

Ben ik of veel meer gaan eten, of heb ik er helemaal geen behoefte aan of interesse in?

  Glipt de energie weg uit mijn systeem?

  Kom ik slecht mijn bed uit?

  Ik val rond het middaguur steeds inslaap.

  Ik maak me zorgen over seks met mijn partner.

  Hoe moet dit op het werk?

  Heeft dit aanhoudende gevoel ook consequenties op de financiën op langere termijn?

  Ik voel me alsof ik in een cocon zit en ik kan niet kan zien hoe mooi de buitenwereld is.

  Ik weet niet meer waar ik moet beginnen om mijzelf weer goed te voelen.

Hoe nu verder met postnatale depressie gevoelens?

Deze situatie kan niet langer meer zo duren. Het gaat niet vanzelf over. Wat moet je doen om het tij te keren zodat er echte verandering komt. Als je doet wat je al deed, zal je houden wat je hebt.

 

Ik ga je helpen om jouw geluk en vrolijkheid weer terug te geven!

 

Mail mij voor een gratis sessie via Skype of Zoom en voorkom dat je je nog langer verbergt in deze toestand. De sessie via Skype of Zoom is kosteloos en lekker makkelijk, je hoeft geen oppas te regelen. We gaan in 20 minuten kijken of we samen stappen kunnen zetten om je weer meer energie en blijdschap te laten ervaren, ok?

raadpleeg eerst altijd je huisarts

 

Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring

 

 

 

 
 
 

 

 

Formulier

Neem contact met ons op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.